چگونه هوش مصنوعی (AI)، آینده بازاریابی کسب و کارهای دیجیتال را متحول می نماید؟

هوش مصنوعی و پیشرفت کسب و کارها در فضای دیجیتال

امروزه هوش مصنوعی در بسیاری از لایه‌های زندگی ما رسوخ کرده و در تصمیم‌گیری‌های ما تاثیر مستقیم و گاه غیرمستقیم دارد. یکی از مهم‌ترین تاثیرات هوش مصنوعی، تعیین رفتار مصرف‌کننده و ایجاد تعامل موثر او با برندهای موجود در بازار است. تاثیرپذیری برندها از هوش مصنوعی، دیگر یک انتخاب نیست بلکه از ضروری‌ترین بخش‌های فعالیت هر کسب‌وکار است؛ چرا که اگر خودشان هم تمایل به استفاده ازAI (Artificial intelligence) نداشته باشند، هوش مصنوعی در حال تاثیرگذاری مستمر بر فعالیت آنهاست و عدم استفاده بهینه از آن به معنی فراموش شدن برند در میان هزاران رقیب موجود در بازار است. با توجه به پیشرفت فناوری مخصوصا فناوری هوش مصنوعی طبیعی است که دیجیتال مارکتینگ و هوش مصنوعی نقطه تلاقی داشته باشند و به همین دلیل باید هر فرد به عنوان مشاور دیجیتال مارکتینگ بر این موضوع آگاه باشد چرا که دیجیتال مارکتینگ یکی از بزرگترین حوزه‌هایی است که هوش مصنوعی تحول عظیمی در آن به‌وجود آورده است.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یکی از شاخه‌های حوزه علوم رایانه‌ای است که تلاش می‌کند ماهیت هوش را درک کرده و ماشین هوشمند جدیدی تولید کند که بر اساس داده‌هایی که به آن داده می‌شود دقیقاً مانند انسان‌ها فکر کند، پاسخ دهد و وظایفی را اجرا کند. برخی از فعالیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی مانند رباتیک، تشخیص گفتار، تشخیص تصویر، پردازش زبان طبیعی و حل مسئله، بسیار فنی و تخصصی هستند.

امروزه کارایی سیستم‌های هوش مصنوعی به لطف الگوریتم‌های دقیق، سریع‌تر از هر زمان دیگری در حال پیشرفت هستند و به برداشتن گام‌های بزرگ در زمینه‌های تحقیق و توسعه در سراسر جهان کمک می‌کنند. درواقع می‌توان تصور کرد که در آینده محصولات فن‌آوری شده توسط هوش مصنوعی مانند منبعی حاوی خِرد انسانی باشد.

اگرچه هوش مصنوعی هوش انسانی نیست، اما می‌تواند مانند انسان فکر کند و ممکن است از هوش انسانی نیز فراتر رود.

ارتباط هوش مصنوعی و دنیای دیجیتال

درواقع امروزه هوش مصنوعی به عنوان بخشی از بازاریابی دیجیتال، طیف وسیعی از مزایا و فرصت‌های واقعی را در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد. هوش مصنوعی مواردی مانند؛ پیش‌بینی با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، تجربیات بهتر برای مشتریان و بازاریابی هدفمند را امکان‌پذیر می‌کند که بدون شک افزایش بازگشت سرمایه را برای کسب‌وکارها در بر خواهد داشت. علاوه بر این تبلیغات یکی از روش‌های ایده‌آل برای ایجاد ارزش برندها است. بنابراین دیجیتال مارکتینگ با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند با توجه به علاقمندی مخاطبان، پوسترهایی از برند ایجاد کرده که این موضوع منجر به مشاهده تبلیغات بر اساس انتخاب و علاقه مخاطبان خواهد شد. درواقع ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ، نه تنها کارها را برای برندها آسان‌تر می‌کند بلکه به حل مسائل مشتریان نیز می‌انجامد.

تاثیر هوش مصنوعی بر آینده دیجیتال مارکتینگ

فناوری هوش مصنوعی با وجود داشتن توانایی‌هایی در جمع آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل آن‌ها، اعمال آن‌ها و سپس واکنش به آن‌ها، در حال ایجاد تحولی عظیم در بازاریابی دیجیتال است. درواقع می‌توان گفت در آینده استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد شد. زیرا میزان اطلاعات در مورد مصرف‌کنندگان بالقوه در حال افزایش است و هوش مصنوعی به دلیل دارا بودن پتانسیل بالا در تصمیم‌گیری سریع و دقیق مبتنی بر داده می‌تواند کمک بزرگی برای حوزه دیجیتال مارکتینگ باشد.

از طرفی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های هوش مصنوعی در راستای تحول در بازاریابی برندها، جمع‌آوری داده و اطلاعات مخاطبان و سپس تجزیه و تحلیل آنهاست، اما نکته اینجاست که با بیشتر شدن کاربران یک برند، جمع‌آوری داده، ذخیره‌سازی کلان‌داده‌ها و جداسازی اطلاعات مفید مورد نیاز تیم بازاریابی رفته رفته به امری پیچیده‌ تبدیل می‌شود؛ اینجاست که بسیاری از برندها ترجیح می‌دهند به جای استقرار هوش مصنوعی در سازمان خود، از داده‌های شرکت‌های دیگر استفاده کنند تا علاوه‌ بر صرفه‌جویی در هزینه و زمان، از قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تری نیز بهره‌مند شوند. برای مثال، تبلیغاتی که در گوگل و فیسبوک انجام می‌شود، به صورت خودکار از سرویس هوش مصنوعی این شرکت‌ها استفاده می‌کند و محتوای تبلیغاتی به صورت هوشمند در اختیار مخاطبان هدف سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

امروزه تنها شرکت‌های بزرگ و فعال در زمینه تکنولوژی مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت نیستند که از برندسازی با هوش مصنوعی در جهت پیشبرد اهداف بازاریابی خود استفاده می‌کنند، بلکه اکثر برندهایی که در دنیای دیجیتال حضور ندارند نیز نمی‌توانند از منافع هوش مصنوعی در جلب رضایت مخاطب و افزایش مشتریان خود چشم‌پوشی کنند.

در ادامه چند تاثیر استفاده از هوش مصنوعی بر آینده بازاریابی دیجیتال آورده شده است

  • تشخیص و تجزیه و تحلیل
    • مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به عنوان یکی از استراتژی‌های تجاری محور با جمع‌آوری اطلاعات مشتری و فیلتر کردن اطلاعات معتبر، رویکرد مشتری‌محوری را در تجارت ایجاد می‌کند. زمانی‌که CRM، فناوری AI  و فناوری داده‌های بزرگ با یکدیگر ترکیب شوند، می‌توانند مجموعه اطلاعات کاربر را از سیستم عامل‌های مختلف به حداکثر برسانند و نیازهای کاربران را شناسایی کنند. در نهایت برندها قادر خواهند بود مناسب‌ترین استراتژی بازاریابی خود را تعیین کنند.
  • هدف قرار دادن مخاطب درست
    • شاید از راهنمایی و توصیه‌های پلتفرم‌هایی مانندYouTube ، Facebook، Twitter،  Amazon و سایر سیستم‌عامل‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های تجارت الکترونیکی تعجب کرده باشید. فناوری پایه که در این پلتفرم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از شاخه‌های هوش مصنوعی به نام «یادگیری ماشین» است. در کل پیشنهاد محصولات مناسب به مشتریان مناسب در زمان مناسب از طریق سیستم‌عامل‌های دیجیتالی تفاوت زیادی در فروش ایجاد می‌کند. بنابراین ورود و به‌کارگیری هوش مصنوعی در به ثمر رسیدن تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ در آینده، به شکل قابل توجهی موثر و کارآمد خواهد بود.
  • پشتیبانی از زمان واقعی
    • ما در جهانی زندگی می‌کنیم که سرعت همه چیز به شکل قابل توجهی بالا رفته و مردم انتظار دارند که تمامی امور به سرعت به نتیجه برسند. بنابراین نمی‌توانید مشتریان خود را برای گرفتن پاسخ دو روز منتظر بگذارید. بی‌شک پاسخگویی به مشتری باید به سرعت و حتی آنلاین بوده و در عین حال نیز باید پاسخی باشد که مشتریان به دنبال آن هستند. شرکت‌ها برای ارائه پاسخ دقیق، از Chatbots هوش مصنوعی بهره می‌برند.
  • شخصی سازی کمپین های ایمیل مارکتینگ
    • هوش مصنوعی در شخصی‌سازی ایمیل‌ها تحول چشمگیری به وجود آورده است. بازاریابان حوزه دیجیتال مارکتینگ با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند رفتار کاربران را برای ارائه پیام درست درک کنند. درواقع می‌توان گفت فناوری هوش مصنوعی شانس موفقیت در ایمیل مارکتینگ را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد.
  • تولید محتوای هوشمند
    • گرچه هوش مصنوعی قرار نیست صنعت نوشتن را به دست بگیرد، اما احتمال اینکه ماشین‌های هوش مصنوعی بتوانند به ما در نوشتن کمک کنند، واقعی است. با این حال، تولیدکنندگان محتوا نباید از این موضوع نگران باشند. زیرا کسب‌وکارها و مدیران دیجیتال مارکتینگ می‌توانند از مزایای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی برای تقویت نویسندگان انسانی، به ویژه در نوشتن محتواهای مبتنی بر واقعیت استفاده کنند.
  • افزایش تجربه کاربری
    • یک تجربه کاربری خوب، مهم‌ترین چیزی است که مخاطب را به سمت یک وب‌سایت سوق می‌دهد. با به‌کارگیری هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ مواردی هم چون پیش‌بینی رفتار خریدار، شخصیت خریدار و چرخه‌های جستجو آسان‌تر خواهد شد. خدمات مشتری و Chatbots از دیگر ویژگی‌های مفید هوش مصنوعی در هنگام انتقال سریع مسائل هستند.

هوش مصنوعی در چه زمینه‌هایی می‌تواند به برندسازی سازمان‌ها کمک کند؟

برندسازی با هوش مصنوعی، استفاده‌های زیادی در زمینه بازاریابی سازمان‌ها دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل داده (data analysis)
  • پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing)
  • خرید رسانه‌ای
  • تصمیم‌گیری خودکار
  • شخصی‌سازی همزمان (real-time personalization)
    • شخصی‌سازی همزمان یا RTP را می‌توان یکی از موثرترین کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه برندسازی سازمان‌ها برشمرد. به کمک RTP می‌توان با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مخاطب، محتوای مورد نظر و شخصی‌سازی‌شده را به صورت لحظه‌ای در اختیار کاربران قرار داد. این تعامل با مخاطب می‌تواند از طریق ایمیل، SMS، اپلیکیشن، وب‌سایت و کانال‌های دیگر باشد. شخصی‌سازی همزمان یکی از قدرتمندترین راه‌های افزایش نرخ تبدیل در علم بازاریابی نوین است. بنا به نظرسنجی Kibo، استفاده از ویژگی شخصی‌سازی هوشمند در خریدهای آنلاین، توانسته سود بیش از ۲۰۰ درصدی را برای ۷۰% از سایت‌های بهره‌مند از هوش مصنوعی به ارمغان بیاورد.

آیا مصرف‌کنندگان از تعامل با هوش مصنوعی در روند خرید خود رضایت دارند؟

بنا به گزارش‌های تهیه‌شده، ۶۰% از کاربران فروشگاه‌های اینترنتی، پیشنهادات هوش مصنوعی را در جهت استفاده از کالا و خدمات معرفی شده، می‌پذیرند. علاوه بر این ۵۴% از کاربران علاقه‌مند به انتخاب محصولات مورد نیازشان توسط هوش مصنوعی هستند. در نتیجه اینطور می‌توان ارزیابی کرد که استقبال مردم از هوش مصنوعی مثبت است و برخلاف دیگر شیوه‌های تبلیغات و بازاریابی که معمولا با نارضایتی و عدم همراهی مصرف‌کنندگان همراه است، هوش مصنوعی در جلب نظر مخاطبان بسیار موفق بوده و توانسته تجربه آنها از خرید را بهبود ببخشد.

چالش‌های برندسازی با هوش مصنوعی

درحالی که هوش مصنوعی می‌تواند در روند توسعه یک برند تحولی عظیم ایجاد کند و رشد چشمگیری را به دنبال داشته باشد، چالش‌هایی را نیز با خود به همراه دارد که می‌تواند مشکلاتی را پیش پای تیم‌های بازاریابی قرار دهد. هوش مصنوعی علمی است که هنوز در اوایل مسیر توسعه خود قرار دارد و برای بسیاری از کسب‌و‌کارها جدید است که تجربه استفاده گسترده از آن را نداشته‌اند و طبیعتا چالش‌های هوش مصنوعی و نحوه رویارویی با آنها نیز می‌تواند برای سازمان‌ها مشکل‌ساز باشد

  • زمان مورد نیاز آموزش: پلتفرم‌های هوش مصنوعی از همان ابتدا به صورت هوشمند عمل نمی‌کنند و جهت عملکرد بهینه نیازمند آموزش مستمر هستند. این آموزش می‌تواند زمان و هزینه زیادی را برای تیم‌های بازاریابی به دنبال داشته باشد و علاوه بر زمان، هوش مصنوعی نیازمند دیتای دقیق است تا به وسیله آن بتواند درک درستی از فعالیت کاربران داشته باشد و آنها را ارزیابی کند.
  • حریم خصوصی: حریم خصوصی بسیار برای کاربران و ارگان‌های نظارتی مهم است و نقض آن می‌تواند علاوه‌بر از بین بردن اعتماد مخاطب، تبعات پرهزینه حقوقی و قضایی برای سازمان‌ها داشته باشد. در نتیجه تعیین حد و حدود برای هوش مصنوعی و نظارت مداوم بر جهت نقض‌نشدن خطوط قرمز، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های تیم بازاریابی سازمان‌ها در مسیر پیشبرد اهداف برندسازی است.
  • تغییر موقعیت‌های شغلی: با ظهور هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل نیز دستخوش تغییر می‌شوند و جای خود را به مشاغل جدید مرتبط با مهندسی دیجیتال و فناوری بازاریابی می‌دهند. تعیین چشم‌انداز بلندمدت برای موقعیت شغلی نیروهای انسانی، نیازمند توجه ویژه سازمان‌هاست که بتوانند با توجه با تغییرات در این زمینه،تمهیدات لازم را به کار گیرند.

مزایای برندسازی با هوش مصنوعی

هر سازمان می‌تواند با توجه به نیاز مخاطب، از هوش مصنوعی در راستای منافع خود بهره ببرد. راه‌های استفاده از هوش مصنوعی در مسیر برندسازی یک کسب‌و‌کار بسیار است و هر سازمان می‌تواند با توجه به استراتژی خود، کاربرد هوش مصنوعی را شخصی‌سازی کند. مزایای استفاده از هوش مصنوعی در برندسازی، می‌تواند به صورت کمی (افزایش میزان بازدید از وبسایت، افزایش فروش و …) یا به صورت کیفی (افزایش رضایت مخاطب) قابل اندازه‌گیری باشد.

  • تصمیم‌گیری سریع‌تر و موثرتر: زمانی که یک برند در حال اجرای کمپین تبلیغاتی به روش سنتی است باید تا به پایان رسیدن کمپین مذکور صبر کرد تا بتوان نتایج آن را بررسی و بازخورد مخاطبان را ارزیابی کرد. این درحالی است که هوش مصنوعی به شکلی همزمان و بلادرنگ نتایج کمپین‌ها را در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد و باعث می‌شود تیم بازاریابی در لحظه و در سریع‌ترین زمان ممکن، بهترین تصمیم را اتخاذ کند.
  • بهبود تعامل با مشتری: یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در ارسال پیام‌های شخصی‌سازی‌شده به مخاطبان، شناسایی کاربران غیرفعال یا با نرخ تعامل پایین و مجاب کردن آنها به استفاده مجدد از کالا و خدمات مجموعه مورد نظر است.
  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمپین‌های تبلیغاتی: هوش مصنوعی می‌تواند به صورت لحظه‌ای تعداد بسیار زیادی از پلتفرم‌های تبلیغاتی را بررسی کند و بهینه‌ترین مسیر سرمایه‌گذاری تبلیغاتی را پیش روی تیم بازاریابی یک سازمان قرار دهد تا به وسیله اطلاعات استخراج‌شده، بتوانند بهترین تخصیص بودجه ممکن را داشته باشند.

اگر تا به امروز به کاربرد برندسازی با هوش مصنوعی در سازمان خود توجهی نداشتند، لازم است زمان را از دست ندهند؛ چرا که به صورت همزمان، سازمان‌های رقیب در حال بهره‌بردن از منافع هوش مصنوعی و افزایش روزافزون مخاطبان خود هستند.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر هوش مصنوعی برای اکثر مشاغل قابل دسترسی است و کنار هم قرار گرفتن هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال، ابزاری ارزشمند برای بازاریابان دیجیتال به حساب می‌آید. تاثیرات قابل ملاحظه هوش مصنوعی در مواردی مانند: انتخاب مشتریان مورد نظر و همچنین خدمات‌رسانی سریع به مشتریان، غیر قابل انکار است. درواقع دیجیتال مارکتینگ با استفاده از هوش مصنوعی، بازاریابان و صاحبان کسب‌وکارها را قادر می‌سازد برند خود را رشد داده و انتظارات مشتریان‌شان را برآورده نمایند.

در اینستاگرام

پیج ما را دنبال کنید!

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب