تعریف هویت بصری(به انگلیسی: Corporate Identity) بسیار شبیه هویت شخصیتی ما است. هر یک از ما ویژگی هایی داریم که ما را از دیگران متمایز می کنند. بنابراین زمانی که در مورد هویت شخصیتی خود صحبت میکنیم منظورمان آن دسته از ویژگی های است که فردیت ما را از طریق نحوه رفتار، صحبت کردن و حتی ظاهرمان بیان و حفظ میکند.
هر کسب و کاری نیازمند شخصیتی خاص و متمایزکننده است تا بتواند در ذهن مخاطبان ماندگار شود. اما در دنیایی که کسب و کارهای زیادی وجود دارند که خدمات مشابهی ارائه می دهند، چگونه تصویری منحصر به فرد در ذهن کاربران خود حک کنند؟ پاسخ این سوال استفاده از هویت بصری و سازمانی می باشد.
کسب و کارهای مختلف از طریق طراحی اوراق اداری مانند کارت های تجاری، سربرگ ها، بروشورها و … شخصیت برند خود را به دنیا معرفی میکنند. پس میتوان اینگونه نتیجه گرفت که هویت سازمانی ابزاری است که یک برند را در ذهن کاربران جاودانه می کند. این ابزار کاربردی در دنیای کسب و کار باعث تداعی تصویری خاص در ذهن کاربران می شود. در دنیای پرسرعت و رقابتی که مصرفکنندگان گزینههای بیشماری برای استفاده از خدمات و محصولات مختلف دارند، باید هوشمندانه عمل کنید و قدم هایتان را بر اساس یک استراتژی مشخص برای حضور دائمی در بازار به پیش بگیرید.
بنابراین میتوان طراحی هویت بصری برند را یک راه حل کامل، همه جانبه و یکی از پیش نیازهای اصلی ساخت برند برای هر نوع کسب و کاری معرفی کرد.
طراحی هویت بصری از دیدگاه حرفهای فقط محدود به داشتن و مهارت در زمینه گرافیک نمی شود و از جایگاه ویژهای برخوردار است. به همین دلیل است که یک طراح هویت بصری باید علاوه بر خلاقیت و مهارتهایی که در زمینه طراحی عناصر هویت بصری دارد، متناسب با هر پروژه به تحقیق و بررسی فراوان بپردازد. زیرا زمانی که از انتقال مفاهیم، پیام و ماندگاری در ذهن مخاطبان در کسب و کار صحبت می کنیم، منظورمان بسیار فراتر از صرفا طراحی چند عنصر گرافیکی است.
اهمیت هویت بصری در برندینگ چیست؟
سازمان ها با بکارگیری این ابزار قدرتمند به راحتی خود را از سایر رقبا متمایز می کنند تا از مزایای برندینگ در دنیای کسب و کار بهرهمند شوند. اگر به اطراف خود دقیقتر نگاه کنیم، خواهیم دید که تقریبا هیچ کسب و کاری را بدون اسم پیدا نخواهیم کرد. تمام کسب وکارهای دنیا چه بصورت اینترنتی و چه غیر اینترنتی برای خود نام و نشانی انتخاب میکنند.
انتخاب نامی منحصر به فرد و اختصاصی برای یک کسب و کار را می توان اولین قدم برای طراحی یک هویت برند دانست.
هیچ فردی دوست ندارد از جایی خرید و یا خدماتی دریافت کند که نام و نشان و به صورت کلی هویتی مشخص ندارد. قطعا این موضوع برای همه ما در زندگی قابل لمس است. ما دوست داریم تا از معروفترین برندهای دنیا پوشاک تهیه کنیم و یا غذاهای بهترین رستوران های زنجیره ای را برای یکبار هم که شده، امتحان کنیم.
برای اینکه بدانید مهمترین مزیت های استفاده از هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ کسب و کارها دارد، نظرتان را به برخی از مهمترین مزیت های استفاده از آن جلب می کنیم؛
- باعث انتقال صحیح پیام سازمان به کاربران می شود.
- اعتماد کاربران را به سادگی جذب می کند.
- باعث افزایش اعتبار در محیط کسب و کار می شود.
- حس وفاداری و شناخت کاربران به برند را افزایش می دهد.
- تجربه کاربری (UX) را بهبود می بخشد.
- و…
برای رسیدن به موفقیت و بهره مندی از مزایای برندینگ قبل از هر چیزی باید به خوبی با دغدغه ها و نیازهای مشتریان آشنا باشید. یک سازمان تنها زمانی می تواند از مزایای برندینگ به خوبی استفاده کند که هویت برند خود را متناسب با مخاطب خود طراحی کند. پس در پاسخ این سوال که مهمترین اصل در طراحی هویت بصری سازمانی چیست، باید چنین گفت که آن را باید بر اساس طرز تفکر و نیازهای مخاطب خود طراحی کنیم.
مثلا اگر مخاطبان کسب و کارتان جوانان هستند، قطعا باید المان ها و اجزایی را در طراحی هویت بصری بکار بگیرید که نظر آن ها را جلب کند و به آن ها این حس را منتقل کند که شما دقیقا با خواسته های آن ها آشنا هستید. حال فرض کنید این موضوع را در طراحی هویت بصری سازمان خود رعایت نکنید و از عناصری در طراحی آن استفاده کنید که بیشتر با سلایق افراد بزرگسال همخوانی دارد. به نظر شما با این کار می توانید نظر جوانان را به خود جلب کنید؟ قطعا خیر.
مهمترین اقلام هویت بصری برند چیست؟
مهمترین عناصر هویت بصری یک برند عبارتند از؛
- لوگو (نمادی از کل هویت و برند)
- لوازم التحریر (سربرگ، کارت ویزیت، پاکت و …)
- ابزارهای بازاریابی (بروشور، کاتالوگ، کتاب، وب سایت و …)
- محصولات و بسته بندی (محصولات فروخته شده و بسته بندی که به دست مشتری میرسد)
- طراحی لباس (لباسهایی که توسط کارمندان پوشیده میشود)
- طراحی داخلی و خارجی محیط کار
- و هر چیزی که تصویری از یک کسب و کار در ذهن مخاطب ایجاد کند.
بنابراین تمام عناصر هویت بصری به منظور ایجاد یک تصویر واحد در ذهن کاربران یک کسب و کار طراحی میشوند. استفاده از این ابزارها در تکنیک های دیجیتال مارکتینگ بسیار مفید خواهد بود.