ما انسان ها موجودات اجتماعی هستیم و به گرفتن ارتباط با دیگران برای افزایش اعتماد به نفس خود نیاز داریم. این نیاز در ما باعث شده که دلمان بخواهد روابط اجتماعی قوی و موثری داشته باشیم و سعی کنیم مهارت های آن را یاد بگیریم. تجربه به ما نشان داده که این مهارت باعث میشود منظور خود را به شکل بهتری به دیگران بگوییم و بفهمیم دیگران واقعا چه میگویند.
روابط اجتماعی بهتر روی تمام قسمت های زندگی از بخش شغلی گرفته تا زندگی شخصی تاثیر میگذارد. موارد زیر چند تا از مهمترین دلایل داشتن روابط قوی می باشد؛
مهم ترین دلایل داشتن روابط اجتماعی قوی
1- شبکهسازی
در واقع بیش از 75 درصد از موفقیت ما در این دوران، زیر سایه ارتباط سازی ما شکل می گیرد که این امر امروزه بدون در نظر گرفتن شبکه های اجتماعی بسیار سخت است.
مفهوم بازار هدف به معنای درست آن در حوزه کسبوکار جایگاه خودش را پیدا کرده و به معنای ایجاد رابطه پایدار با مخاطبان حوزه بازار هدف است و کمتر فعالی در این حوزه است که معنای آن را نشناسد. بله بازار هدف به معنای آن دسته از مخاطبان و شنوندهها در کل بازار است که با توجه به محصول و خدمات ما علاقه به خرید یا بهکارگیری این خدمات دارند، ولی نکته مهم، معنای درست استفاده از این بازار هدف و تجزیهوتحلیل مشتریان در این بازار دارد که شرکتها با توجه به امکانات و منابع تحت اختیار میتوانند بهخوبی به آن دست یابند و سهم بیشتری از مخاطبان هدف را به دست آورده و با راهکارها و ابزارهای مفید آنها را تبدیل به مشتری نمایند. یکی از روشهای درست تجزیهوتحلیل مشتری و استراتژی و تاکتیکهای نوشتهشده را میتوانید در این مقاله پیدا کنید که خواندن آن را به فعالان حوزه کسبوکار پیشنهاد میکنیم.
ولی این مفهوم شبکهسازی فقط مختص کسبوکار نیست، هرکسی در زندگی خود برای دستیابی به موفقیت و فرصتهای بیشتر باید بهدرستی این عامل را اجرا و پیادهسازی نماید. هنگامیکه ما حرف از فرصت میزنیم، به معنای شانس دستیابی ما به موقعیتهایی است که یا آنها را کسی ندیده و یا در صورت دیده شدن باید زودتر از دیگران به این امر اقدام ورزید، چیزی که اگر انجام دهید، به معنای دستیابی به شانسهای بهتر از دیگران در زندگی است و اگر از دست دهید موجب حسرت خوردن میشود. بگذارید معنای شانس را تشریح کنم که چگونه شانس میآید و چگونه میتوانید آن را به دست آورید.
چیزی که ما بهعنوان شانس میشناسیم از سه بخش شبکه سازی، برنامه ریزی و آینده پژوهی تشکیل شده است.
یعنی هنگامیکه سطح هدف زندگی و یا کسبوکارتان را به دست آوردید باید با توجه به امکانات و محدودیتهایی که دارید در راستای اطلاعرسانی آن و قوی سازی شبکههای موجود اقدام نمایید و در جهت به دست آوردن شانس یا فرصت، با نگاه دقیق به بحث آینده و با در نظر گرفتن عوامل زیر که به معنای واقعی به اهدافتان رنگ واقعیت میبخشد برنامهریزی نمایید.
- چابکی و سرعت
- تیزهوشی
- پیدا کردن روشها و زیرساختهای درست
- استفاده از ابزار درست
این عوامل به شما کمک میکند که بهدرستی بتوانید هدف خود را به واقعیت نزدیک نمایید و مهمتر از همه به شما پویایی و حس زندگی بهتری خواهد بخشید. برای آنکه بتوانید شبکه قدرتمندی را بسازید باید در این راه تیزهوش باشید و در درجه اول نیاز واقعی خود را از کمبودهای موجود در بازار هدفتان که توسط رقبایتان برآورده نشده است را پیدا نموده و کاهلی خود را کنار بگذارید و در جهت رفع آن نیازها با سرعت و درایت کافی اقدام نمایید. برای این کار باید زیرساختهای خود از قبیل نحوه دسترسی به بازار هدف، روشهای استفادهشده توسط دیگران و بازخورد از نکات مثبت و منفی آن را پیدا نموده و برای آن بتوانید محتوا و بستر بسیار خوبی ایجاد نمایید، اگر در کار طراحی سایت مشغول هستید، چیزی که باعث سرعت گرفتن در کار میشود، بستر اطلاعاتی و خدماتی است که میتواند در کار حمایت و بهینهسازی سایت مانند بهرهوری SEO کمک کند که بتوانند بهوسیله این کار روزگار طلایی کسبوکار خود را ایجاد نمایند، با این روش شما میتوانید از روش بازاریابی دهانبهدهان رایگانی که آنها برای شما انجام میدهند استفاده نمایید و این خیلی بهتر از روشی ست که شما سایتی را به مشتریانتان تحویل دهید که هیچچیز از آینده آن نمیدانند و با آرزوی راهاندازی کسبوکار خود تازه متوجه میشوند که وارد چه راه سختی شدهاند و برای این کار تجهیز نشدهاند و بعد برای اینکه خدمات بهاصطلاح بهتری به آنها ارائه دهید، مبالغ زیادی را از آنها طلب نمایید. باور کنید هیچچیز مانند بازاریابی دهانبهدهان در دنیای امروز کسبوکار شمارا رونق نمیدهد.
و درنهایت، ابزار درست است که باید بتوانید از آنها استفاده نمایید.استفاده نادرست از ابزار آن است که برای قطع یک درخت بخواهید از چاقو استفاده کنید، درصورتیکه ابزار بهتر تبر است. استفاده از تبر نیز در شرایطی که شما دسترسی به ارهبرقی داشته باشید، برای اینکه به کار وزندگی خود سرعت ببخشید باید از آن استفاده بکنید، ابزارهای موردنیاز شما برای شبکهسازی نیز مانند همین مثال است امروزه شما میتوانید برای معرفی خود از کبوتر استفاده نمایید یا تلگراف بفرسید یا از روشهای بهتر ولی کم بازدهتر مانند تبلیغات بروشوری و تراکت استفاده نمایید ولی انسان هزاره سومی ابزاری قدرتمندتر از اینها در اختیار دارد؛ شبکههای اجتماعی، ابزاری ساده، رایگان و بسیار سریع برای معرفی خود به بازارهای هدف است. ولی استفاده از این ابزار همچنان که میتواند با تمام سرعت شمارا به مخاطبین هدفتان متصل نماید، همچنین میتواند بهسرعت در صورت استفاده نادرست از این ابزارها، ذهنیتی خطرناک و بد از شما در ذهن مخاطبانتان ایجاد نماید. دقیقاً استفاده از این ابزارها مانند یک تیغ دو لبه است که باید با درایت و آگاهی کامل نسبت به استفاده از آنها اقدام نمایید و تمامی آنها را بهخوبی بشناسید ولی نسبت به توانایی و امکانات خود چند عدد از آنها را برای خود برگزینید.
اینجا یک سؤال پیش میآید آیا برای شبکهسازی بهتر باید در تمام شبکههای اجتماعی حضور داشته باشیم؟
در جواب باید بگوییم هرکدام از این شبکههای اجتماعی ، کاربردهای خاص خود را دارند و نمیتوانید با یک شیوه همه آنها را مدیریت کنید؛ بهطور مثال آن دسته از مخاطبان که در تلگرام وقت میگذارند دنبال دادههای بیشتر در مورد برند شما و محصولات و خدمات شما هستند که بهوسیله آن میتوانند نیازهایشان را برطرف نمایند.
برعکس این مورد نیز صادق است؛ شما نمیتوانید مقالهای که مربوط به شبکه مخاطبان شما در لینکداین است را برای کاربران عمومیتر خود در تلگرام بگذارید.آنچه هرکدام از این مخاطبان در پی آن در این شبکهها هستند بسیار متفاوت بوده و حفظ و نگهداری مخاطبان در این شبکهها بستگی به هنر و توانایی شما در ارائه محتواهای جذاب و نوع ارتباط برقرار کردن در این شبکههاست.
پسنیازی نیست که بخواهید در تمام این شبکههای اجتماعی حضور قدرتمند داشته باشید بلکه باید بسته به تواناییتان در ارائه محتوا و بررسی فضای رقبای خود در حوزه تحت فعالیتتان یک یا چند مورد از آنها را انتخاب ولی در آنهایی که انتخاب نمودهاید حضور قدرتمند داشته باشید.
اصول زیر را برای داشتن روابط اجتماعی قوی تر بدانید؛
1- لطفا صبور باشید!
شبکهسازی و جذب مخاطب واقعی زمانبر است، پس لطفاً اگر صبور نیستید و یا دوست دارید بهسرعت در این حوزه رشد کنید یا بهتر است بگویم برای ورود و استفاده از این ابزار وقت ندارید وارد این کار نشوید!
2- از دعوت کردن مخاطبان هدفتان در شبکههای اجتماعی واهمه نداشته باشید!
خود را به آنها معرفی کنید ولی قبل از این کار محتواهای جذاب و منحصر به فرد آماده کنید و به اشتراک بگذارید.این کار را با اضافه کردن بیمورد افراد در شبکهتان اشتباه نگیرید، شما برای معرفی خودتان، باید دیگران را به سمت مقصد خود دعوت کنید و خوراک مناسب را تهیه کرده باشید تا از بین افراد، کسانی که به شما علاقهمند هستند پدیدار شوند.
3- هیچگاه نخواهید بهوسیله نرمافزارهای پوچ و یا ترفندهای دیگر به لیست افرادتان اضافه کنید!
این کار برای شما هیچ فایدهای ندارد. بگذارید مثالی برای شما بزنم، نخواهید لیست افراد موجود در تلگرامتان را با افراد فیک و یا نرمافزارهایی که برای شما مخاطب میآورند پر نمایید، چون تمام افرادی که در این نرمافزارها ماند شما وجود دارند، دنبال همان کاری هستند که شما هستید پس درنتیجه به شما و ماهیت شما ارزشی نمیگذارند. سرمایهگذاری در این راه اشتباه محض است بهجای آن بین شبکههای اجتماعی خود پیوند ایجاد نمایید و صبور باشید تا افراد واقعی شمارا بیایند. بهطور مثال با طرح سؤالی در شبکه اینستا گرام خودتان مخاطبانتان را برای دریافت پاسخ به شبکه تلگرام دعوت کنید یا حتی میتوانید آنها را به فیس بوک یا گوگل پلاس خودتان راهنمایی کنید. برای این کار بهترین راهحل داشتن یک وبسایت قدرتمند است.
4- باید اصول حرفهای را آموزش ببینید.
باید اصول جذب مخاطب و نحوه ساخت قدرتمند هرکدام از این شبکهها را بیاموزید و بدانید که چگونه میتوانید دیگران را به صفحه خود دعوت کنید و چگونه از ابزارهای سمعی و بصری مناسب استفاده کنید. در مرحله اول برای خدمات و محصولاتتان مردم را راهنمایی کنید. با این کار مخاطبان متوجه میشوند که قصد ایجاد رابطه پایدار با آنها رادارید و میتوانند به شما اعتماد کنند.
5- هیچگاه شیوه کپی کردن را انجام ندهید!
این بدترین کار است باید روش خود را پیدا کنید و اگر هم اشتباه کردید اشکالی ندارد چون بالاخره روش صحیح را به دست میآورید. همیشه شماره یک باشید و نگذارید مطالب شما و محتویات درون شبکههایتان برای مردم عادی شود، مطالب بروز و نکات کلیدی که در جذب مخاطبانتان تاثیر دارد بنویسید و به آنها در برطرف کردن نیازشان کمک کنید.
6- از دیگران نیز بخواهید شما را معرفی کنند.
این کار به معنای درخواست مستقیم نیست، بلکه هنگامیکه مطالب شما یونیک و خاص باشد و در لحظه بتواند با ذهن مخاطب ارتباط برقرار کند، مسلماً بهسرعت مطلب شما را با دیگران به اشتراک میگذارد و در این صورت بدون آنکه بخواهد برای شما بازاریابی انجام داده است.
7- هیچگاه نخواهید که فقط به آنها بفروشید!
بزرگترین سایتهای فروش آنلاین نیز در کنار فروششان برای مخاطبان هدفشان مطالب مفید نسبت به نیاز موجود در بازار ارسال میکنند. همیشه برای این کار سهمبندی کنید، بهطور مثال 25% از پیامهایتان در مورد محصول باشد و مابقی باید ارائه خدمات و مطالب آموزشی باشد که برای مخاطبانتان ارسال میشود.
8- برنامهریزی داشته باشید!
یعنی بدانید نسبت به جامعه هدفتان چه مطالبی باید آماده نمایید و دوم بسته به بیشترین زمان بازدید مطالب توسط مخاطبانتان چه زمانی باید این مطالب را برای آنها ارسال کنید، نباید بین حضورتان وقفه بیاندازید ولی نسبت به هدفتان برنامهریزی نمایید، مسلماً نمیتوانید همه مخاطبانتان را خشنود سازید ولی با این کار سهم بیشتری از آنها را خشنود خواهید ساخت.
بهطور مثال بهترین زمان برای ارسال پیغام در اینستا گرام ساعتهای اول صبح است در این شبکه میتوانم بگویم بیشترین پیک بازدید از ساعت 10 الی 12 ظهر و بعدازظهر ها از ساعت 6 الی 12 شب است . با اینکه مطالبتان را در ساعات اولیه صبح ارسال نمودهاید، ولی زمان بیشتری برای مخاطبان خود قرار میدهید که پیامتان را مطالعه نمایند. یا شبکه لینکداین که یک شبکه و بستر مناسب برای ارتباط گیری بهتر افراد باهم است، باید ارسال مقالهها و مطالب تخصصیتر در حوزه فعالیتتان را در حدود ساعت 6 بعدازظهر ارسال نمایید.
یک پاسخ
بسیار عالی ممنونم بابت مطلب خوبتون