آیا تبلیغات محیطی هنوز هم تاثیرگذارند؟

تبلیغات محیطی بسته به بودجه و هدف هر کسب و کاری هنوز هم میتونه بهترین انتخاب شرکت ها برای افزایش فروش و تبلیغات موثر باشد

شاید بار ها در طول روز در مکان های مختلف شهر، انواع تبلیغات محیطی را مشاهده می کنید که ممکن است بسیاری از آن ها شما را به خود جذب نماید و یا برخی دیگر ممکن است بدون خلاقیت خاصی بوده و حتی شما را مجذوب نکند که متن آن ها را بخوانید.

هدف اصلی هر شرکتی، فروش محصولات و خدماتی است که ارائه می دهد. برای رسیدن به این هدف ممکن است هر شرکت از روش های مختلفی برای شناسایی و فروش محصولات خود استفاده نماید. یکی از مناسب ترین این روش ها تبلیغات محیطی است که با توجه به گستردگی سطح فروش و خدمات شرکت های مختلف در بازار های داخلی و یا خارجی می تواند تاثیرگذاری مناسب برای آگاهی مشتریان از خدمات و محصولات این شرکت ها به آنها ارائه دهد.

در واقع استفاده از تبلیغات محیطی در دنیای امروزه به عنوان یکی از مهم ترین استراتژی های کسب و کار کاربرد یافته است و در برخی از موارد با توجه به معیار های مختلف و همچنین ویژگی ها و امتیازات مناسبی که این روش دارد، می تواند انتخاب اول بسیاری از مدیران برای شناساندن محصول خود به مشتری باشد. هر کسی که بتواند شناخت بهتری از انواع تبلیغات محیطی و همچنین خلاقیت بیشتری در اجرا و ارائه ی این تبلیغات به مشتریان داشته باشد می تواند گام محکم تری در زمینه ی محبوبیت کالاهای خود در میان مشتریان و بازار هدف خود بردارد.

تعاریف تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی به هر گونه تبلیغ گفته می شود که خارج از نقطه نهایی خرید مشتری یعنی همان POP  انجام می شود.

به زبان خیلی ساده، به‌معنای تبلیغ کسب‌وکار (محصول یا خدمت آن) در فضایی خارج از خانه مشتری است.

در اصول بازاریابی و فروش محصولات، معمولاً نقاط کوری وجود دارد که می توان از آنها به عنوان یک نقطه خارج از محدوده برای انجام انواع تبلیغات استفاده کرد که با توجه به مزایایی که تبلیغات محیطی دارد، معمولاً شرکت ها و سازمان های مختلف از این نوع تبلیغات استفاده می کنند.

در بسیاری از متون به این نوع تبلیغات خارج از خانه OOH (Out-of-home advertising) نیز می گویند. عبارت تبلیغات خارج از خانه در واقع به وسایل و روش هایی اطلاق می شود که در محیط خارج از خانه (محیط اصلی و هدف برای فروش و ارائه ی خدمات و محصولات) مورد استفاده قرار می گیرند.

این شکل از تبلیغات یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در سطح گسترده و حک‌کردن نام برند در ذهن مشتری است.

البته بسیاری از محققان معتقدند تبلیغات محیطی پیشینه ی بسیار طولانی و قدیمی دارد و در واقع منشاء آن را قبل از انقلاب صنعتی و پیدا شدن مدرنیته، می دانند.

چرا باید تبلیغات محیطی را جدی بگیریم؟

به این آمار و ارقام توجه کنید:

  • ۸۱ درصد مردم متوجه تبلیغات محیطی اطرافشان می‌شوند و ۷۱ درصدشان با‌ دقت و کاملاً آگاهانه آن‌ها را بررسی می‌کنند
  • ۶۶ درصد مردم با دیدن رسانه‌های محیطی، دربارهٔ آن برند در اینترنت جست‌وجو می‌کنند
  • ۲۶ مردم با دیدن تبلیغ یک برند در محیط بیرون، از وب‌سایت آن برند بازدید می‌کنند

رسانه‌های محیطی، یکی از موثرترین روش‌های تبلیغات و مکمل تبلیغات دیجیتال اینترنتی است.

از طرفی، با استناد به گفتهٔ وب‌سایت photutorial، میانگین نرخ بازگشت سرمایهٔ این شکل از تبلیغات، چیزی حدود ۵۰۰ درصد است. طبق تجربه و شواهد،‌ مردم برندی را معتبر می‌دانند که در محیط خارج از خانه روی فضاهای تبلیغاتی مثل بیلبوردها ببینند.

علاوه بر همهٔ این‌ها، تبلیغات محیطی انواع مختلفی دارد که همهٔ کسب‌وکارها (چه بزرگ و چه کوچک) با هر میزان بودجه‌ای، می‌توانند در سطح شهر و جلوی چشم مخاطب قرار بگیرند. مثلاً کسب‌وکارهای کوچک که توان اجرای تبلیغات بیلبوردی را ندارند، می‌توانند به سراغ انواع دیگر رسانه‌های محیطی مثل استیشن بورد، استند، پرچم ساحلی و بنر بروند.

اهداف اصلی تبلیغات محیطی چیست؟

استفاده از تبلیغات محیطی یک تفاوت عمده با برخی از روش های دیگر دارد و آن تفاوت این است که در تبلیغات محیطی، قبل از اینکه مشتری به مرکز خرید و یا بازار مراجعه نماید، نام محصول خدمات در ذهن او حک شده است. همین موضوع می تواند اهمیت این نوع از تبلیغات را بسیار بالا ببرد. در واقع زمانی که یک تبلیغات محیط به نیاز مردم توجه کند و خلاقیت ویژه ای به همراه داشته باشد می تواند در کم ترین زمان ممکن ذهن مشتری را به تصرف خود در بیاورد.

یک تبلیغ محیطی مناسب، مشتری را کنجکاو می کند که به دنبال استفاده از آن محصول و خدمات برود و این جاست که باید از افراد متخصص در این زمینه استفاده نمود تا علاوه بر به دست آوردن مشتریان، بتوان سهم مناسبی در میان بازار رقبا نیز به دست آورد.

روش های مختلف این نوع از تبلیغات در یک پیام ساده اما صریح و شفاف و البته پر قدرت، محصول خود را به مخاطب که در حال گذر از آن منطقه می باشد، معرفی می کنند.

ابزار های استفاده از تبلیغات محیطی

همواره برای استفاده از هر نوع تبلیغات، روش های مخصوص و خاصی وجود دارد که با توجه به نوع تبلیغات و همچنین مکان مورد استفاده می توان از هر کدام از روش های موجود استفاده نمود.

در نقاط مختلف جهان برای تبلیغات محیطی معمولاً از چهار روش و ابزار مختلف مانند بیلبورد، مبلمان شهری، وسایل حمل و نقل و سایر رسانه های محیطی  استفاده می شود.

در این میان شاید بهترین و موثر ترین روش برای تبلیغات محیطی از نظر دید استفاده از بیلبورد باشد.

بیلبورد های تبلیغاتی در صورتی که دارای طرح های خلاقانه باشند و در ایجاد آن ها تفکر و ایده های مناسبی استفاده شود می توانند تاثیرگذاری بیشتری نسبت به روش های دیگر داشته باشند. مشتریان با دیدن طرح های مختلف روی بیلبورد وادار به تفکر شده و در جست و جوی خرید محصولات و خدماتی که بر روی آن نقش بسته است می روند.

در نظر داشته باشید، بیلبورد تبلیغاتی که در مکان مناسب احداث شده باشد و نقش های روی آن کاملاً خلاقانه و همراه با ایده های نو باشند می تواند به راحتی در سریع ترین زمان ممکن مشتری را وادار به خرید کند.

وسایل حمل و نقل عمومی و یا شخصی مثل بدنه ی اتوبوس ها، خودرو های پخش، قطار های مترو و… و همچنین رسانه های محیطی مانند استند تبلیغاتی، استرابورد (استند ایستاده تبلیغاتی) حروف نگاری روی پنجره ی فروشگاه ها، دیوارنگاری، لامپ ال ای دی، ویترین و .. از دیگر روش های استفاده از تبلیغات محیطی هستند.

مزایا و معایب استفاده از انواع روش های تبلیغات محیطی

  • از مهم ترین مزایای این روش از تبلیغات می توان به معرفی کالا و خدمات و همچنین افزایش فروش اشاره نمود.به طور طبیعی وقتی که شما بتوانید محصول و خدمات خود را به بهترین شکل ممکن به مشتری نشان دهید و مشتری را برای خرید آن ها ترغیب کنید، فروش و در صد سود شما نیز بالاتر می رود.
  • از دیگر مزایای تبلیغات محیطی می توان به استفاده برای هدف گیری مشتری در مراکز تصمیم گیری، آگاهی رسانی نسبت به ورود یک محصول جدید به بازار، معرفی بهتر و بیشتر یک برند به مشتریان و … اشاره نمود. البته تمامی این مزایای تبلیغات محیطی در صورتی می تواند اجرایی شود که از اصول و قواعد مناسب برای یک تبلیغ محیطی پیروی شود.

در کنار این مزایا، استفاده از این روش برای تبلیغات کالا و خدمات، معایبی نیز به دنبال دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • اخذ مجوز های لازم برای تبلیغات و ارائه ی آگهی در سطح شهر که معمولاً با دردسر های زیاد و هزینه های بالا همراه است.
  • قدرت بالای رسانه های محیطی که ضمن محبوب ساختن یک برند، می تواند حالت عکس نیز داشته باشد و در صورت عدم استفاده از اصول تبلیغات به صورت صحیح، کاهش محبوبیت برند را به دنبال داشته باشد.
  • در تبلیغات محیطی مانند تبلیغات اینترنتی نمی توان درصد بازدید را مورد سنجش قرار داد.

کدام روش تبلیغات محیطی برای ما مناسب است؟

انتخاب بهترین روش از بین انواع تبلیغات محیطی، به عوامل مختلفی مثل مقدار بودجه و منابع، مکان و مخاطبان هدف هر کسب و کاری بستگی دارد.

قبل از هرچیزی باید شناخت کاملی دربارهٔ ویژگی‌ها و رفتار مشتریان ایده‌آل خود کسب کنید. برای این کار به اطلاعات جمعیت‌شناختی، روان‌شناختی، رفتاری و جغرافیایی مخاطبان هدف‌تان نیاز دارید. برای مثال باید بدانید:

  • سن، جنسیت، شغل و میزان درآمد، تحصیلات و جایگاه اجتماعی مخاطبان چطور است
  • سبک زندگی، علایق، نیاز‌ها، اولویت‌ها و سرگرمی‌های آن‌ها چگونه است
  • عادات، زمان و فصل خرید، فواید و مزایای مورد انتظار از خرید محصول چیست و تصمیم‌گیرنده چه کسی است
  • مخاطبان هدف شما بیشتر در کدام استان، شهر و منطقه حضور دارند

مثلاً اگر مخاطب هدف در شمال تهران زندگی می‌کند و سبک زندگی اصطلاحاً لاکچری را می‌پسندد، بیلبوردهای دیجیتال، بیلبوردهای واقع در اتوبان‌های شمال شهر، تبلیغات در مال‌های شمال تهران و تبلیغات در هواپیما انتخاب بهتری از تبلیغات در اتوبوس است (این مخاطب شاید در سال حتی ۵ دفعه هم گذرش به اتوبوس‌ها نیفتد 😁)

اگر از نظر بودجه محدودیتی ندارید، می‌توانید سراغ تبلیغات محیطی گران‌تر و موثرتری مثل بیلبوردها و تلویزیون‌های شهری بروید؛ ولی اگر از پس هزینه‌های گران بیلبورد بر نمی‌آیید، روش‌های کم‌هزینه‌تری مثل استندها، استیشن بورد و پوسترها هم گزینه‌های مناسبی هستند.

محل تبلیغات محیطی هم در انتخاب نوع آن اهمیت دارد. مثلاً اگر می‌خواهید در مال‌ها و فروشگاه‌ها تبلیغ کنید و مخاطبانی را که به آنجا رفت‌وآمد دارند، هدف بگیرید، چسباندن پوسترها و بنرهای تبلیغاتی روی دیوار و کف پارکینگ، انتخاب خوبی است.

ولی اگر می‌خواهید رهگذرانی را که از اتوبان ها عبور می‌کنند، هدف قرار دهید، بهتر است از تبلیغات محیطی با ابعاد بزرگٰ‌تر مثل بیلبوردها و دیوارنویسی استفاده کنید.

علاوه بر این، کسب‌وکارهای محلی که می‌خواهند مخاطبان یک منطقهٔ جغرافیایی خاص را جذب کنند، بهتر است به سراغ گزینه‌هایی مثل تبلیغات در دستگیره مترو و اتوبوس، بنرها، استندها و… بروند.

ولی برندهای بزرگی که هم بودجهٔ کافی دارند، هم می‌خواند طیف وسیعی از مردم را هدف تبلیغات قرار دهند، می‌توانند از قدرت تبلیغات محیطی در اشکال بیلبوردهای دیجیتال و عادی بهره ببرند.

هنگام انتخاب محل تبلیغات محیطی، به این چند نکته هم توجه داشته باشید:

  • تبلیغ باید در محلی قرار بگیرید که به‌سرعت قابل‌دیدن باشد
  • هیچ مانعی جلوی آن را نگرفته باشد (به‌خصوص در بیلبوردها)
  • میزان ترافیک و رفت‌وآمد محل را در ساعات خلوت و شلوغ بررسی کنید

در اینستاگرام

پیج ما را دنبال کنید!

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب